شاید این روزها کمتر شاهد خودروهای مخصوص سرویس نقشههای گوگل در خیابانها باشیم. به گزارش Wired، غول دنیای جستجوگرهای اینترنتی حالا طراحی دوربینهای مورد استفاده برای ثبت تصاویر مورد نیاز برای سرویس استریت ویو را بهروزرسانی کرده است؛ بدین ترتیب طی هشت سال گذشته، این اولین باری است که شاهد اعمال یک آپدیت بزرگ در این دوربینها هستیم. دوربینهای جدید تعبیهشده روی خودروهای ثبت تصاویر نمای خیابان گوگل حالا میتوانند عکسهایی با وضوح بهتر، رزولوشن بالاتر و رنگهای زندهتر ثبت کنند. در طرح جدید گوگل، دوربینهای مورد بحث همچنان روی سقف خودروها قرار گرفتهاند؛ اما این بار ابعاد این بخش کوچکتر شده است و فقط شامل هفت عدد دوربین میشود. این در حالی است که گوگل قبلا روی هر خودرو از ۱۵ عدد دوربین استفاده میکرد. رزولوشن هر یک از این دوربینها ۲۰ مگاپیکسل است و گوگل روی هر ماشین دو عدد دوربین برای ثبت تصاویر اچدی در نظر گرفته است.
با ثبت هر تصویر توسط ماشینهای سرویس استریت ویو سیستم یادگیری ماشینی و فناوری هوش مصنوعی گوگل با استفاده از الگوریتمها میتواند نام و شمارهی خیابانها را تشخیص داهد و آنها را ثبت کند و سپس به این اطلاعات بهطور خودکار به بانک اطلاعاتی این کمپانی افزوده خواهد شد. نرمافزار گوگل همچنین میتواند نام و لوگوی کسبوکارها را شناسایی کند. گوگل حتی پا را فراتر گذاشته است و سیستم این کمپانی حالا میتواند انواع مختلف فروشگاهها را بر اساس شکل و ظاهر تشخیص دهد. از دیگر ویژگیهای این نرمافزار میتوان به نمایش جزئیات مربوط به فروشگاهها مثل ساعات کاری اشاره کرد.
این تکنولوژی برتر میتواند منابع دادهی بهتری برای قابلیتهای یادگیری ماشین گوگل به ارمغان بیاورد و این مورد در نهایت به گسترش امکانات و عملکردهای سرویسهایی مثل جستجوی گوگل و دستیار شخصی گوگل اسیستنت منجر خواهد شد. مدیر ارشد واحد نقشههای گوگل، جن فیتزپاتریک در گفتگو با وبسایت Wired اعلام کرد که شاید در آینده سرویس نقشههای گوگل بتواند پاسخ سؤالات کاربران را در مورد اینکه جهان چگونه به نظر میرسد، با جزئیات بیشتری ارائه کند؛ بهعنوان مثال سرویس نقشههای گوگل در آینده میتواند به چنین سؤالی پاسخ دهد: «نام فروشگاه صورتیرنگ گوشهی خیابان چیست؟» وی در ادامه اشاره کرد: «پاسخ دادن به این نوع سؤالات تنها در صورتی امکانپذیر است که اطلاعات عمیقتر و بیشتری در اختیار داشته باشیم.»
جمعآوری تصویر در سرویس گوگل استریت ویو از سال ۲۰۰۷ و با استفاده از وسایل نقلیهای چون خودروها، موتورهای برقی، موتورهای سهچرخ و چرخهای دستی آغاز شد. این تصاویر شامل عکسهایی از فضای داخلی مکانهایی مثل موزهها نیز میشوند. این سرویس برای ثبت تصاویر مکانهایی که امکان تردد وسایل نقلیهی مورد بحث در آنجا راحت نیست، دکل دوربین را روی کولهپشتی قرار میدهد تا عکس آن مکانها را به بانک اطلاعات خود اضافه کند.