اینتل از تصاحب موبایلآی چه هدفی دارد و چرا ۱۵ میلیارد دلار برای آن پرداخته است؟
اینتل اخیرا کمپانی رانندگی خودکار موبایلآی را تصاحب کرده است. همانطور که در خبرها اعلام شده است، این سرمایهگذاری ۱۵ میلیارد دلاری، اینتل را به بازیگر اصلی در حوزهی کامپیوتر و تکنولوژیهای مربوطه برای بازار رانندگی خودکار تبدیل میکند؛ بازاری که اینتل برای آینده خود بهطور کلیدی هدفگیری کرده است. اما چشمانداز کلی اینتل بسیار فراتر از موبایلآی و رانندگی خودکار است و موبایلآی بهعنوان نقطهی شروعی برای طرحهای بزرگتر اینتل است.
چرا موبایلآی برای اینتل اهمیت دارد
کلید طراحی هر سیستم خودکاری، تولید سنسورها و طراحی الگوریتم آن است که دستگاه را قادر میکند بهصورت خودکار و ایمن عمل کند. تولید چنین قابلیتی بهسادگی امکانپذیر نیست و شرکت موبایلآی سالها روی این قضیه کار کرده و شهرت یکهتازی در این حوزه را به دست آورده است. با این خرید، اینتل همه دستاوردها در این حوزه تا به امروز را در اختیار گرفته است.
موبایلآی خود صاحب سهم عمدهای از بازار پردازش بصری در رانندگی خودکار است و شریکهای مهمی از تولیدکنندگان بزرگ خودروهای سبک و سنگین دارد. این قضیه به اینتل توانایی تجسم مسیر و تأثیرگذاری در مسیر تکامل بازار و همچنین درک کامل تمامی نیازهای این حوزه را میدهد. بر این اساس اینتل میتواند با قدرت مسیر بازار را مشخص کند و تبدیل به یک استاندارد در این حوزه شود.
و در نهایت این تصاحب معادل شعار مجهز به اینتل (Intel inside) است. در بازار کامپیوترهای ۳۲ بیتی که رقبا حرفی برای گفتن ندارند، اینتل در موضع برتری قرار گرفته است.
تکمیل پلتفرم
اینتل با تصاحب موبایلآی همه زنجیره تأمین سیستمها را در اختیار گرفته است. از سنسورهای جلوی Mobileye تا پردازندههای Al/Ml لازم برای اجرای برنامههای رانندگی خودکار گرفته تا پردازش ابری با زئون برای خلق اکوسیستم لازم برای دادهها و هر آنچه در این بین قرار بگیرد، مانند کنترلرها و پردازشهای میانی و حتی اتصالات بیسیم.
هیچ یک از رقبای اینتل نمیتواند چنین ادعایی داشته باشد. زیرساختهای تمام و کمال اینتل این توانایی را به آن میدهد که سیستمی یکپارچه به مشتریانی که پیش از این مجبور به سر و کله زدن با تولیدکنندگان مختلفی بودند ارائه دهد. سایر شرکتها نیز میتوانند از پیشروی اینتل در زمینه رانندگی خودکار منتفع شوند. (برای مثال اینتل همچنان به معماری ARM و کامپوننتهای انویدیا نیازمند است) و در نتیجه اینتل با جذب مشارکت سایر کمپانیهای بزرگ، برگ برندهی خوبی در بازار به دست میآورد.
اما از منظر چیپها، موبایلآی هنوز بهخوبی با پردازندههای اینتل هماهنگ نیست. پلتفرم موبایلآی بر اساس چیپهای Stmicro توسعه داده شده است و در آینده نزدیک تغییر نخواهد کرد؛ اما در بلندمدت (بیشتر از ۳ سال) بهاحتمال زیاد اینتل این پلتفرم را به خط تولید پردازندههای خود انتقال خواهد داد و با آن ترکیب خواهد کرد. پیش از این، اینتل بعد از تصاحب اینفنیون که ابتدا روی پردازندههای ARM اجرا میشدند نیز چنین سیاستی در پیش گرفت.
فراتر از خودروها
زنجیره تأمین سیستمهای خودکار بسیار قابل انطباق با بقیه خودروهای خودران سبک و سنگین در حمل و نقلهای پیشرفته است. بازار خودرو این توانایی را به اینتل میدهد که بنا به نیازها و بازار کلان صنعت حمل و نقل، سرمایهگذاری کلانی برای تحقیق و توسعه انجام دهد. بازاری که قیمت تنها دلیل خرید نیست و خلاف سایر بازارها، اینتل میتواند حاشیه سود مناسبی برای خود برگزیند. اینتل بهخوبی میتواند بسیاری از تکنولوژیهای خودش را به این حوزه برای جهتدهی به آن سرازیر کند و در نهایت برندهی هر دو حوزه شود (سختافزار و زیرساخت) و قدرت نفوذی به دست آورد که برای دیگر رقبا امکانپذیر نیست.
در بازارهای حساس به قیمت مانند رباتهای شخصی، دستیارهای سلامت خودکار مانند ویلچر و پهبادهای تحویل کالا، توانایی رقابت با حریفان بزرگ از قبیل تولیدکنندگان پردازندههای ARM مانند کوالکام که این بازار را نیز هدف گرفته است، برای اینتل حیاتی است. اینتل بهعنوان تأمینکننده کمهزینهای شناخته نمیشود؛ اما اگر بتواند تکنولوژیهای موجود را در مقیاس کوچکتری ارائه دهد، موضع رقابتی بسیار خوبی خواهد داشت.
اینتل بازار خودروهای خودران را بهعنوان آینده کلیدی خود میبیند؛ به همین دلیل مبلغ هنگفتی برای تصاحب موبایلآی پرداخت کرده است. اما در مجموع برای همهی حوزههای خودکار، جزئی کلیدی برای ارائه پیشنهادهای وسوسهکننده به دست آورده است و سرمایه هنگفت صرفشده برای موبایلآی در آینده با توسعه سیستم و بازار، سود سرشاری نصیب اینتل خواهد کرد.